Jak przetrwać na rynku – doświadczenia 30 lat własnej działalności

  • by

W Polsce działa ponad 2,3 mln przedsiębiorstw, w zeszłym roku co miesiąc pojawiało się około 50 nowych firm (ok. 600 rocznie). Ale według danych wywiadowni gospodarczej Euler Hermes, globalnego ubezpieczyciela należności handlowych, w tym samym czasie sądy ogłosiły upadłość 889 firm. I aby dobrze ocenić skalę problemu zatorów płatniczych, trzeba wziąć pod uwagę także firmy zagrożone finansowo, które nie ogłaszały od razu upadłości, ale walczyły o przetrwanie w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Tylko w pierwszej połowie 2017 r. przeprowadzono 426 takich postępowań (ok. 60 proc. dotyczyło spółek z o.o., 25 proc. – indywidualnych działalności gospodarczych). Wyborcza.biz

Jak to powinno wyglądać przed i na początku działalności

Jeszcze przed uruchomieniem biznesu nikomu o nim nie mówimy. Błąd. Powinniśmy rozmawiać na temat naszego pomysłu na biznes z kim tylko się da, z przedstawicielami inkubatorów przedsiębiorczości, stowarzyszeń gospodarczych, z właścicielami już istniejących tego rodzaju biznesów w innych ( niekonkurencyjnych ) okolicach. Wiele osób chętnie dzieli się swoimi doświadczeniami

Kolejny błąd to zakupów z najwyższej półki, nie zwracanie uwagi na koszty eksploatacji. Jeżeli potrzebujesz do pracy komputer kup taki po leasingowy. Jeżeli samochód, może warto na początek wypożyczać. Jeżeli biuro to może najpierw w domu. Jeżeli mała produkcja lub magazyn wysyłkowy to może w garażu Jeżeli pierwszy biznes to może warto ograniczyć koszty tworząc go z inkubatorem. Interesując się gospodarką zapewne czytałeś ilu światowych gigantów zaczynało od garażu. Może Ty będziesz kolejnym.

Reklama i marketing. Jak tylko rejestrujemy działalność jakimś dziwnym trafem zgłaszają się do banki, wydawnictwa, agencje reklamowe ze swoimi propozycjami. ZANIM uruchomisz firmę zaplanuj działania reklamowe. Jeżeli chcesz skorzystać z agencji reklamowej to najlepiej lokalnej, którą możesz poznać osobiście, dowiedzieć się jakich klientów obsługują w okolicy.

Zaplanuj od początku analizę marki, strategię komunikacji marki, projekty graficzne loga i innych materiałów. Zaprojektuj stronę internetową. Zadbaj o pozycjonowanie i optymalizację strony, czy sklepu internetowego. Zaplanuj wdrożenie procesów sprzedażowych. Dokładnie poznaj swoją konkurencję.

Minimalizuj koszty i zadbaj o płynność finansową. Jeżeli nie znasz się na księgowości od razu skorzystaj z usług kancelarii podatkowej. Generalnie zajmuj się tym na czym znasz się bardzo dobrze, tym co ma być wyjątkowego w Twoim biznesie wszystkie pozostałe czynności oddaj na zewnątrz. Niech każdy zajmuje się tym co potrafi najlepiej. Oczywiście wszystko sprawdzaj i koordynuj, bo ty ponosisz za to pełną odpowiedzialność

Pamiętaj, rzadko kiedy biznes przynosi od razu pieniądze. Z mojego doświadczenia wynika, że zanim zacznie skutecznie działać dobrze zaplanowana kampania marketingowa mija kilka, kilkanaście miesięcy. Najbezpieczniej jest jednak mieć środki do życia na co najmniej rok działalności Twojej firmy.

Zastanów się, czy Twoja działalność nie może być na początku formą podwykonawstwa. Wiele firm poszukuje pracowników więc może lepsze będzie samozatrudnienie i praca na zlecenie kilku firm. Zdobywasz doświadczenie, nowe kontakty i ograniczasz koszty. Zamiast konkurencją możesz być partnerem w branży.

Oczywiście możesz pójść na żywioł. Masz pomysł i trochę pieniędzy i rzucasz się na głęboką wodę Twój wybór. Możesz skorzystać z powyższych rad. Nie gwarantuje to sukcesu, ogranicza jednak zdecydowanie możliwość szybkiego upadku Twojej wymarzonej działalności gospodarczej .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *